РОЗРОБКИ ЗАХОДІВ


Урок : природознавства 
Клас : 2 - А
Дата : 27.11.18 р.


Учитель : Гладка С. О.

Тема: Праця людей восени
Мета: формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – самоорганізовуватись до планування своїх дій;
загальнокультурна – дотримуватись правил спілкування під час роботи на уроці та норм мовленнєвої культури;
здоров’язберігаюча – дбайливе ставлення до життя і здоров'я ; викликати позитивні емоції на уроці;
громадянська – бережливе ставлення до природи;
соціальна – уміння працювати в групах, індивідуально, колективно;
компетентності з ІКТ – здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;

предметних компетентностей:
навчальна:
-         обговорити з учнями,чим займаються люди в селі восени;
-         ознайомити учнів з дарами і турботами, які приносить людям осінь;
-         на основі практичної роботи показати учням, як зберегти в домашніх умовах плоди;
розвивальна:
-         розвивати логічне мислення;
-         розширювати світогляд;
-         формувати вміння спостерігати за погодою;
виховна:
-         виховувати бажання допомагати дорослим;
-         виховувати почуття любові до природи.

Тип уроку: комбінований урок

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій: «Мікрофон», «Гронування», «Мозковий штурм» робота в групах, відеоматеріали.

Обладнання: робочий зошит учня ,демонстраційна таблиця, роздатковий матеріал у конвертах, кошик, мікрофон, відеоматеріали.

Використана література:
1.Альбом друга природи. Рослини і тварини. Київ: видавничий дім «Освіта» 2013р.
2. Ресурси Інтернету.
3. Методичний посібник Л.П. Правдюк, В.В. Кудря, О.А. Чумак. Харків видавнича група «Основа» 2017 р.
Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок
-Нумо, перевір, дружок
Чи готовий на урок?
- Який у нас урок?( Урок природознавства)

Емоційне налаштування на урок




ІІ. Синоптична хвилинка

-Яка пора року?
-Який сьогодні день тижня?
-Який стан неба?
-Чи є опади?
-Що ви помітили у природі цікавого, незвичного?
Погода сьогодні по селу, школі, у 2 – А класі сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перегляд відео-кліпу (Мелодія осені Ф.ШОПЕН)-1 хв
2.Бесіда
-А якою ви побачили і відчули осінь, дивлячись на екран і слухаючи мелодію?
-Свої відчуття запишіть на кружечках.( у кожного на парті кольоровий кружечок)
3. Метод «Гронування»(діти виходять до дошки і, озвучивши свою думку, гронують )
 Вчитель пише - працьовита
4. Метод «Мікрофон»
-Чи згодні ви зі мною, що осінь працьовита ?Доведіть свою думку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1.Складання прислів’я(на дошці листочки зі словами)
Весна красна квітами, а осінь — плодами.
- Як ви розумієте дане прислівя ?
2.Оголошення теми уроку

А чи хочете знати:
-Які дарунки і турботи приносить осінь людям?
Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які осінні турботи у людей в містах і селах.


V. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя


-Які дарунки і турботи приносить людям осінь?(Відповіді дітей)
2.Фізхвилинка («Дари осені»)
3.Слово вчителя
Осінь- незвичайна, чарівна, дивовижна і працьовита пора. Не можна не любити осінню природу нашого рідного краю, не можна залишитися байдужим та не милуватися її чудесною красою. Осінь дарує нам багаті врожаї фруктів, овочів, зернових культур, грибів, горіхів. У цю пору не можна марнувати часу – слід господарювати, працювати: у полі, садку, на городі.
4.Робота в групах з ілюстративним матеріалом
Діти добирають ілюстрації дари осені: 1-ша – ліс, парк,
                                                                   2 –га – поле
                                                                   3 – тя – город
                                                                  4 –та- сад
- Чи змогла б осінь принести нам скільки дарів без працьовитих рук людини?
-Як ви допомагаєте дорослим у підготовці до зими?
-Потрібно потрудитися і земля віддячить нам щедрими дарами.

VІ. Усебічна перевірка знань

1.Робота в зошиті (с. 26, 1 завдання)
2.Перевірка виконаної роботи

VII. Узагальнення і систематизація знань
1.Дослідницький практикум
Як зберегти в домашніх умовах плоди.
-Восени ми із задоволенням ласуємо овочами і фруктами, які нам дарує осінь. Усім хочеться, щоб смачні плоди були на столі якомога довше, тому їх заготовляють на зиму. Для цього треба знати, як правильно заготовляти плоди.
Поради: Стиглі і непошкоджені плоди можна заморожувати в холодильнику. Овочі перед упакуванням бланшують, обдаючи окропом упродовж кількох хвилин, а потім ретельно висушують. Готують торбинки для заморожування – щільні й витривалі до низьких температур. Плоди розподіляють на порції, кладуть у торбинки, підписують дату заморожування й кладуть до морозильної камери.

VIII.Підбиття підсумків. Рефлексія
Технологія « Незакінчене речення»



 ІХ. Домашнє завдання. Робота з батьками
-Складіть розповідь про те, як у вашій родині заготовляють на зиму осінній урожай овочів та фруктів.



Урок : природознавства 
Клас : 1 - А
Дата : 14.12.17 р.
Учитель : Гладка С. О.

Тема : Дикорослі та культурні рослини
Мета: ознайомити учнів з дикорослими і культурними рослинами та їх        значенням для людини; вчити групувати дикорослі та культурні рослини, пояснюючи сутність групування, наводити приклади кожної групи ; розвивати логічне мислення, мовлення, пам'ять, спостережливість, кмітливість ; виховувати бережне ставлення до природи, почуття прекрасного в природі.
Обладнання : ТЗН, презентація « Дикорослі та культурні рослини», малюнок їжачка, кошик, грибочки,  зошит,  календар погоди, картки для групової роботи та для роботи в парі
Тип уроку : подача нового матеріалу

                                                  Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Перевірка готовності дітей до уроку
2.Створення позитивного настрою ( слайд 2 )
3. Робота в групах « Склади пазл»   ( слайд 3 )
- Діти , у вас на партах лежить розрізаний малюнок. Вам необхідно скласти його і сказати, хто до нас сьогодні завітав на урок ? ( робота в групах)














- Так хто до нас завітав на урок ? ( Їжачок )          (слайд 4 і малюнок на дошці)
- Їжачок просить нас допомогти зібрати йому розсипані гриби до кошика, бо він дуже до нас поспішав на урок і розсипав їх. Але ці грибочки не хочуть потрапляти до кошика і пропонують вам виконати завдання. Допоможемо їжачкові ?     ( гриби і кошик )
ІІ . Підсумок фенологічних спостережень .
-         Кожен день у житті людей розпочинається з новин про погоду.
-          І ось 1 грибочок пропонує нам зараз зясувати , яка у нас погода. (зошит і календар погоди )
Вправа « Погода» ( слайд 5 )


-         Виконали завдання 1 грибочка, кладемо його до кошика.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу
1)    -2 грибочок пропонує нам відгадати загадку  ( слайд 6 )
-         До якої природи належать рослини ?
Висновок : отже, ( слайд 7)
-         Кладемо ще один грибочок у кошик .
-         3 грибочок  пропонує нам згадати , на які 3 групи ділимо рослини ?
 ( дерева, кущі, трав'янисті рослини ) ( слайд 8 )

-         Чим відрізняються дерева від інших рослин ? ( відп. діт.)  ( слайд 9)

-         Чим відрізняються кущі від дерев ? ( відповіді дітей )  ( слайд 10 )
-         З завданням упоралися, значить і цей грибочок потрапляє до кошика.
ІV. Фізхвилинка ( « З їжачком»   ТЗН )   4 грибочок ( слайд 11 )
V. Мотивація навчальної діяльності. Рішення проблеми
          1. 5 грибочок пропонує ще одне завдання ( слайд 12 )
Гра « Чим схожі , а чим відрізняються ?»
1)    Бесіда
-         Що зображено на слайді ? ( ялина та яблуня )
-         Що в них спільного? ( це дерева )
-         Що відмінного ? ( Ялина- хвойне дерево і воно росте в лісі,  а яблуня- фруктове дерево , і росте воно в саду )
-         Яку користь вони приносять людям?    
Висновок учителя : спільне- це дерево, відмінності- ялина росте в лісі, яблуня- у саду, і за нею доглядає людина. Обидва дерева приносять користь людям.
-         Що зображено на слідуючому слайді ? ( аґрус і ялівець )
-         Що в них спільного? ( це кущі)
-         Що відмінного ?
-         Де вони ростуть ? ( слайд 13 )
Висновок учителя: спільне- це кущі. Відмінність- аґрус росте у саду,і за ним доглядає людина, а ялівець росте  у лісі.
-         Що ви бачите на цьому слайді ? ( кульбаба і помідор )
-         Що в них спільне? ( Це трав янисті рослини)
-         Що відмінного?
-         Де вони ростуть?   ( слайд  14)
Висновок учителя :
Спільне- це  трав янисті рослини. Відмінності – помідори ростуть на городі, і за ними доглядає людина, збирає урожай. Кульбаба росте всюди.
( кладемо до кошика 5 грибочок )
VІ. Робота над темою уроку.
1)    Проблемне питання  (6 грибочок)
-         Як ви думаєте , на які  2 групи можна розподілити рослини?
Висновок вчителя ( слайд 15-  2 групи « Культурні та дикорослі рослини»)
-         Усі культурні рослини походять від дикорослих
-         Так які це культурні рослини ? Наведіть приклади.
-         А дикорослі ? Наведіть приклади.
2)    Тема уроку ( слайд 16 )
3)    Де ростуть культурні та дикорослі рослини ? ( слайди 17-18)
4)    7 грибочок ( слайди  19-21) – тести «Так чи ні ?» )
VІІ. Узагальнення та систематизація отриманих знань.
1.     Робота в парі  . Гра « Сортування» ( у кожної пари завдання на картці )( слайди 22-23 ) ( 8 грибочок )






2.     Користь культурних рослин
-         Яку користь приносять культурні  рослини людині ? ( відп. діт.)
 (слайд 24) ( 9 грибочок )
VІІІ. Підсумок уроку . Слайди 25-30
-         На які 2 групи розділені рослини?
-         Які рослини називають культурними ? Де вони ростуть ?
-         Для чого людина вирощує культурні рослини?
-          Що таке дикорослі рослини? Де вони ростуть ?
Гра « Що я виберу ?» ( слайд 24 )
-         Яку культурну рослину хотілося б вам вирощувати ?
-         Які з цих рослин ростуть в нашій місцевості?
( слайд про підсумок )    
-         Молодці ! Ви допомогли їжачку зібрати всі грибочки і довели, що навчилися розрізняти рослини на групи.

( Слайд « Молодці !» )





               







Урок : математика
Клас : 4 - Б
Дата : 30.11.2016
Учитель : Гладка С. О.





Тема : додавання на основі багатоцифрових чисел. Закони додавання.

Мета : узагальнити уявлення учнів про дію додавання та її закони ; закріпити вміння розв'язувати задачі на додавання ; повторити одиниці вимірювання часу та одиниці вимірювання маси, прийоми письмового додавання трицифрових чисел; розвивати обчислювальні навички, вміння злагоджено працювати у парі та групі ; виховувати уважність,мовлення, інтерес до математики, культуру  математичного запису.

Обладнання : картки для індивідуальної роботи ( бліц - контроль " Математика"  - відривні картки на кожен урок ), мікрофон ,презентація уроку , таблиця № 24 " Одиниці вимірювання часу"( Н. В. Бакан, Н. Б. Шост- комплект таблиць з математики 4 клас ).
                                   
 Хід уроку

І. Організаційний момент ( сл. 3 )
             
          Починаймо !
Щоб урок пройшов не марно ,
Треба сісти рівно, гарно,
І довкола озирнутись,
І сусіду посміхнутись .
А щоби знання здобути,
Треба всім уважним бути !

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Як ви думаєте, у чому полягає таємниця успіху в будь-якій  роботі ?(вміння працювати злагоджено і дружно)
- Прочитаємо девіз нашого уроку            (сл.4)
                        Міркуємо  -  швидко .
                         Відпочиваємо - правильно .
                         Лічимо  -  точно .
                        Пишемо  -  гарно !
-  Ми обов'язково досягнемо успіху . І будемо - МОЛОДЦІ !

ІІІ. Контроль , корекція і закріплення знань

1. Робота з карткою ( відривні картки на кожен урок, бліц-контроль )
(8 учнів )
Подумай і попрацюй !    ( сл. 5 )
Виконай перетворення іменованих чисел
65432 кг = ____ц __ кг                 60 дм 6 мм = _______ мм
2694 ц = ___ т____ ц                    60 дм 6 см = ________ см
7 ц 8 кг = _________кг                 5680 см = ___ м _____ см
6т 20 кг = _________кг                465 дм = ____________см
2. Математичний диктант       ( сл. 6 )
* Запишіть числа : 735.849, 300.006;
* Запишіть число 290.009. А тепер "сусідів" даного числа (290.008 і 290.010)
* Запишіть число, яке в 10 разів менше, ніж 53.700   (5.370)
* Запишіть число , яке у 100 разів більше за  6.845     (684.500)
- Прочитайте числа , які ви записали.
3. Усний рахунок " Веселий годинник "               (сл. 7)
Робота з табл. №24
1) Перетвори величини,виражені у мірах часу
2 хв 10 с = ... с    (130с)                     3 доби = ... год (72 год)
4 год 15 хв = ... хв  (255 хв )              180 хв= ... год (3 год)
2) Задача
В один кінець ставка човен доплив за 80 хв, а назад повертався за 1 год 20 хв . В який кінець ставка човен плив довше ?  (1 год 20 хв = 80 хв; отже, човен витратив однаковий час).

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Мозковий штурм        (сл. 8)
- Як називають числа при додаванні ?
- Як називають результат дії додавання ?
- Що ви знаєте про закони дії додавання ?
2. Повідомлення теми і мети уроку  ( сл. 9 )
3. Самостійне читання учнями тексту завдання №374 за частинами  (ст. 60) (сл. 10)        ( до переставного закону дії додавання )
4. Перевірка сприйняття матеріалу
- Як називають числа при додаванні ?
- Як читаємо переставний закон додавання ?
5. Первинне закріплення переставного  закону дії додавання      (сл. 11)
- Поясніть,який закон додавання застосовується ?
- Виконаємо обчислення №377 (2 і 3 ст.) - коментовано
6. Висновок    (сл. 12)
7. Сполучний закон дії додавання 
1) пояснення (сл. 13);
2) висновок    (сл. 14)
 3) Самостійна робота №377 (4 ст. - 1 в.- верхній ; 2 в. - нижній)  (сл. 15)
7. Фізкультхвилинка  ("Посмішка")   (сл. 16)
8. Взаємоперевірка самостійної роботи
1 в. - 441;     2 в. - 764

V. Повторення вивченого матеріалу, узагальнення математичних знань

1. Робота над задачею 379  (сл. 17)
245 + (245 + а) , якщо а = 78 , то
245 + (245 + 78) = 568 (км) - відстань між містами
2. Робота в парі    (сл. 18)
- Подумайте, які з поданих задач розв'язуються дією додавання ?
№376 (усно)  (1 і 2)
 - Доведіть.
3. Робота в групах  " Математична абетка "        (сл. 19)
- Застосовуючи закони дії додавання обчисліть вирази і знайдіть букви в абетці, які відповідають кожному результату.
356 + 49 + 188 =             (593 - с)
107 + 285 + 74 + 399 =  (865 - у)
458 + 249 =                     (707 -м)
307 + 127 =                     (434 - а)
 4.Перевірка
- Яке слово можна прочитати ?  (сума)
- Що означає дане слово? (Це результат дії додавання)
 434
 595
 707
 865
 386
 593
 а
 б
 м
 у
 п
 с

(в кожної групи є таблиця - ключ)

VІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання    (сл. 20)

Приклади №381 (1, 2,3 ст.) ;  навчитися читати закони додавання і використовувати їх під час обчислень виразів.

VІІ. Підсумок уроку .  (сл. 21) . Рефлексія .

     Вправа " Мікрофон "
- Якими законами  дії додавання користувалися під час обчислення виразів ?
- Чи потрібно знати ці закони ? Навіщо ?
- Як ви вважаєте , ми досягли успіху на уроці ?
- Тоді ...
Рефлексія ( сл. 22 )   

Ми сьогодні - МОЛОДЦІ !

Презентація до уроку математики 30,11,2016

_________________________________________________________________


Математика  09.11.2016 р.  клас 4-Б
Вчитель: Гладка С. О.
Школа: Біленьківська ЗШ І-ІІІ ст.

Тема: Читання і записування шестицифрових чисел в межах 200 тисяч. Лічба розрядними одиницями в межах мільйона. Мільйон. Перетворення іменованих  чисел.

Мета:вчити учнів лічити сотнями тисяч до 10 сотень тисяч; ознайо­мити із новою лічильною одиницею — мільйоном; розвивати вміння читати і записувати шестицифрові числа, розкладати їх на розрядні доданки; формувати навички перетворювати іменовані числа; удосконалювати вміння розв'язувати задачі; виховувати уважність.

Обладнання: таблиця № 13; "Картки поточного контролю знань", ТЗН - презентація

                                                                      Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності (Слайд 2)
             
1. Пролунав дзвінок,
    Починаємо урок!
    Будем працювать старанно,
    Щоб почути у кінці,
    Що ми - просто молодці !
    
2. Девіз нашого уроку:          (Слайд 3)
              Діяти - активно !
              Думати - оперативно!
              Сперечатись - доказово!
              Для всіх обов'язково!

ІІ. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання    (Слайд 4-5)
(перегляд та збір зошитів)
2. Завдання для опитування.
1) Робота з карткою        (Слайд 6)
2) Математичний диктант  (Слайд 7)
Запишіть цифрами числа : 5674,9806,13082,125649,231400;
Запишіть останнє число як суму розрядних доданків.
3) Усний рахунок    (Слайд 8)
Гра "Дружні сусіди"
4) Збір карток поточного контролю.

IIІ. Вивчення нового матеріалу.(Слайд 9-тема уроку )
          
           1. Продовжіть речення           (Слайд 10)
           * Я навчуся...
           * Я дізнаюсь...
           * Я буду швидше...
           * Я пригадаю...
           * Я вмітиму краще...
           2. "Мозковий штурм"          (Слайд 11)
            - Як одержати число 200 тис.?
            - Що ви знаєте про мільйон ?
           3. Пояснення вчителя за Т.13
— Назвіть наступне число до числа 999 999. (Тисяча тисяч.)
— Якщо до числа 999 999 додати один, отримаємо число 1000 000 (ти­сяча тисяч). Тисяча тисяч — це мільйон. Мільйонами лічать населення великих міст, країн; тонни зібраного в країні урожаю, видобутого вугілля, тощо.

4. Первинне закріплення.
            а) № 257 - 1з. (Слайд 12)
            б) № 258 Робота в парі (Слайд 13)
            в) Хвилинка-цікавинка (Слайди 14,15,16,17)
            г) № 257 - 2з. (Слайд 18)
            д) № 257 - 3з. Усно  (Слайд 19)
            е) № 259 - колективно (Слайд 20)
     
Фізкультхвилинка.( Слайд 21) - віршована руханка

IV. Розвиток математичних знань.

1. Підказка - блискавка (Слайд 22)
2. Перетворення іменованих чисел (самостійно) (Слайд 23)
     1в. 3 ц 25 кг = __кг                                       2в. 5080 кг = __т__кг
     1025 кг = __т__кг                                          3 кг 450 г = ___г
     438 кг = __ц__кг                                           4520 г = __кг__г
3. Взаємоперевірка (Слайд 24)
4.Робота над задачами
а) Задача № 262.  (Слайд 25)
Аналіз задачі від даних до запитання.
Розв'язання задачі за схемою  (Слайд 26 )
1) 354 : 3 = 118 (кг) - було рису;
2) 354 - 118 = 236 (кг) — решта крупів;
3) 236 : 4 = 59 (кг) — було пшона.
б) Задачі-жарти        (Слайд 27)

V. Підсумок уроку.(Слайд 28)

- Поясніть, як можна отримати число мільйон.
- Що ж таке мільйон ?

VІ. Домашнє завдання    (Слайд 29)


_________________________________________________________________


ПАМЯТЬ СЕРЦЯ
СЦЕНАРІЙ ЛІНІЙКИ ПАМ'ЯТІ ЖЕРТВ
ГОЛОДОМОРУ 1932-1933 р.р.



















Мета заходу: донести до учнів матеріали дослідження, документи, факти страхітливої історичної події – голодомору в Україні 1932 – 1933 років; висловити гірку правду, щоб знали школярі через які страждання пройшов наш народ.

Оформлення: на столику, застеленому чорною українською хусткою, хрестом покладені вишиті старовинні рушники, на них лежить розламана хлібина. Поруч кетяги калини, перевязані чорною стрічкою. На підставці горять свічки.

Обладнання: магнітозаписи "Свіча", "Молитва", О.Білозір; Анатолій Сологуб "Голодомор" - презентація; свічки у підсвічниках; напис "Голодомор 1932 – 1933 рр. в Україні"

Лунає пісня( відео-кліп) А. Сологуба " Голодомор" –  Учні одягненні в темного кольору вбрання.

Вчитель запалює свічку.

Читець:
Не звільняється пам'ять, відлунює знову роками.
Я зітхну… Запалю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки – твердині, не храми –
Скам’янілий чорнозем – потріскані стіни плачу.
Піднялись, озиваються в десятиліттях
З далини, аж немов з кам’яної гори
Надійшли. Придивляюсь:
«Вкраїна, двадцяте століття»
І не рік, а криваве клеймо:
«Тридцять три»
Адлер Коралів.
Учень  запалює свічку
Читець:
83 роки тому проти українського народу було вчинено злочин, який не має строку давності, а за своєю жорстокістю – аналогів на всій планеті. Зважаючи на жахливі масштаби і цинізм голодоморного акту 1932-33 років, ми іменуємо його Геноцидом. Ця спланована акція мала на меті зруйнувати незалежні селянські господарства і ліквідувати селянство як основу української нації і національного відродження.
Читець:
А люди біднії в селі.
Неначе злякані ягнята,
Позамикалися в хатах
Та мруть…
Сумують комини без диму
А за городами, за тином
Могили чорнії ростуть.
Гробокопателі в селі
Волочать трупи ланцюгами
За царину і засипають
Без домовини. Дні минають
Минають місяці. Село
Навік замовкло, оніміло
І кропивою поросло.
Т.Шевченко «Чума»
Читець:
Ніби про 33-й рік писав Тарас Шевченко, кажучи ці слова про нашу стражденну Україну.
За підрахунками спеціалістів, хліба, зібраного в 1932 році, самій Україні вистачило б на 2 роки. Та Сталін і його прихильники  намагалися через голод нанести смертельний удар по Україні, по українській нації.
Читець:
         У розпалі голодомору 2 січня 1933 року була розіслана телеграма Сталіна про план хлібозаготівель: по Радянському Союзу  необхідно здати державі 94мільйони пудів хліба, з них  62,5 млн. пудів накладалося на Україну.
Злочини, здійснені під час голодомору в Україні, беззаперечно були злочином проти людства.
Читець:
О, як же ти не вмерла, Україно,
Бо скільки ж то зловісницька мета
Звела людей, приречених безвинно, –
Й ніхто за це ні в кого не спитав.
 Петро Біба
Читець:
Голод, який поширювався протягом 1932 року, набув найстрашнішої сили на початку 1933 року. Першими, як правило, гинули чоловіки, пізніше – діти, і останніми – жінки. Але, перш ніж померти, люди часто божеволіли, втрачаючи своє людське єство. Голод притуплював моральність. У багатьох місцевостях зафіксовані випадки канібалізму.
Читець:
Найстрашніше було дивитися на маленьких дітей, висохлі, як у скелета, кінцівки яких звисали з роздутого живота. Голод стер з їхніх облич усі сліди щасливого життя, перетворивши їх на замордованих примар, і лише в очах ще лишився відблиск далекого дитинства.
У 1933 році померлих від голоду по селах стало стільки багато, що труни лежали на вулицях, дорогах, в хатах по кілька діб. Влада на місцях призначала окремих людей, котрі збирали трупи і відвозили їх на кладовища возами, одержуючи за свою працю продовольчий пайок. Вони здебільшого ховали людей у неглибоких ямах, земля в яких ще довго ворушилась, бо серед мертвих нерідко траплялись і напівживі!
Читець:
Вірш М. Залига «Вічний монолог"
На вулиці лежить хлопчина років десяти. О, вже готовий!
А у відповідь кволий дитячий голосок:
«Ні я ще не готовий, я ще не вмер»
Я ще не вмер…
Ще промінь в оці грає.
В четвер мені пішов десятий рік.
Хіба в такому віці помирають?!
Ви тільки поверніть мене на бік.
До вишеньки.
В колиску ясночолу…
Я чую запах квітів. Я не вмер…
А небо стрімко падає додолу.
Тримайте хтось,
Хоча б за коси верб.
Куди ж ви, люди, людоньки, куди?!
Окраєць ласки.
Чи хоч з печі диму?
В клітинці кожній – озеро води.
Я ще не вмер.
…Усі проходять мимо.
…А житечко моє таке густе.
…А мамина рука іще гаряча.
Вам стане соромно колись за те. Та я вже цього не побачу.

Читець:
Страшним відлунням цієї епохи стають свідчення людей, які пережили голодомор 1932-1933 рр.
Анастасія Максимівна Кучерук, жителька Житомирської області згадує:
«На світі весна, а над селом нависла чорна хмара. Діти не бігають, не граються, сидять на дворах, на дорогах. Ноги тонюсінькі, складені калачиком, великий живіт між ними, голова велика, похилена лицем до землі, лиця майже нема, самі зуби зверху. Сидить дитина і чогось гойдається всім тілом: назад, вперед, скільки сидить, стільки і гойдається. І безконечна одна пісня напівголоса: їсти, їсти, їсти. Ні від кого не вимагаючи, а так, у простір, у світ – їсти, їсти, їсти…»
Антоніна Листопад „Біла молитва братика”
Бозю!
 Що там у тебе в руці?!
 Дай мені, Бозю, хоч соломинку…
 Щоб не втонути в Голодній Ріці.
 Бачиш, мій Бозю, я ще – дитинка.

Таж підрости хоч би трохи бодай.
 Світу не бачив ще білого, Бозю.
 Я – пташенятко, прибите в дорозі.
 Хоч би одненьку пір’їночку дай.

Тато і мама – холодні мерці.
 Бозю, зроби, щоби їсти не хтілось!
 Холодно, Бозю.
 Сніг дуже білий,
 Бозю, що там у тебе в руці?..
Читець:
Петро Макарович Соловищук з Вінниччини розповідав: «Батько кладе на тачку моїх два брати і сестру, везе на цвинтар. Розгріб лопатою мамину могилу, розгорнув рядно, поклав їх туди ж, до мами. Батько почав лопатою кидати землю в яму, а я собі руками. А тоді помер і батько… І так від моєї родини ніякого сліду – ні могили, ні хреста. Тільки імена.»
         У 1933 році на вулицях Києва у січні було підібрано 400 трупів  вбитих голодом, у лютому – 518, а лише за першу декаду березня – 248.



Читець:
Володимир Забаштанський «Стражденна мати»
Скорботна мати ішла поволі,
Туди, де зріло колосся в полі.
Несла на грудях дитя, мов птаху,
Не стало сили, лягла край шляху.
Мов стебла, руки син простягає,
І хліба в мами усе благає,
Але благання свого пташати,
Уже не чує стражденна мати.
Лежить очима до неба мати,
Загасла тихо біля дитяти.
Проснися, нене, проснися, нене!
Дозріло жито твоє зелене.
Голодомори, голодомори,
Все до зернини взяли з комори,
Взяли з комори все до зернини,
Все до зернини в неньки й дитини,
В неньки й дитини із України.

Читець:
         Багато людей, щоб врятувати себе від голодної смерті кинулися в глиб Росії, в Ленінград, сподіваючись там купити борошна. В кого ж грошей не було, обмінювали на хліб коштовні речі, везли на базар усе, що було в домі. Щоб пережити голодомор, люди різали домашніх тварин. Але їжі все рівно не вистачало.
 Читець:
         Рибалки із самого ранку до пізньої ночі просиджували на річці, сподіваючись упіймати хоча б кілька рибин, та її не було.
         Живі людські частоколи тінями розходилися по своїх домівках. Виснажені, з набряклими ногами, люди непритомніли прямо на вулицях.
        
Читець:
Вся Україна в тридцять третьому була краєм горя і смертей. Країна втратила кожну пяту людину. Це більше, ніж у грізні роки Великої Вітчизняної війни.

Звучить пісня у виконанні Оксани Білозір " Свіча "
І щоночі чути, як оплакують велетенські могили лише солов’ї і зозулі, білий квіт садів та цвинтарні бузьки, плачуть молоді трави, стогнуть жита, ридма ридають зорі, летять у ніч і гаснуть над спорожнілими хатами.
Читець: 
Наш найсвятіший обов’язок сьогодні – зберегти пам'ять про всіх, хто не дожив, недолюбив, пам'ять про живих і ненароджених. Ніхто не має права про це забути.
Вірш „Жахлива  правда”
В жахливий час зникає раптом жах
 Аби не збожеволіти завчасно!
 Збирає Пам’ять на гірких полях
 Людську зневагу, що вродила рясно!


І каменіє з нелюдського страху!
 Куди не глянеш – скривджені мерці.
 А як же ті живі?! Під смертним дахом.
 …На цвинтарі розкажуть чебреці

Та цвинтарів якраз-то і нема.
 …Ні сповіді, ні навіть домовини.
 Без тризни поховала всіх зима.
 Ніхто, ніде – і кущика калини.

Довго мовчали,  правдоньки – ні з вуст.
 Чи, Господи, то не страшна крамола?!
 Та ж мусить скрізь дзвонити Златоуст,
 Щоби не повторилося ніколи!


Звучить пісня  у виконанні Оксани Білозір  «Молитва за Україну»



__________________________________________________________________




Урок : Українська мова
Дата : 25.10. 2016 р.
Клас : 4 - Б
Тема : Іменники - синоніми, іменники - антоніми. Багатозначність іменників.

Мета : актуалізувати знання учнів про іменники - синоніми , іменники -
                антоніми, багатозначність окремих іменників ; розвивати вміння                      влучно добирати іменники - синоніми, іменники - антоніми, вміти                    застосовувати у мовленні  окремі багатозначні іменники;
                 розвивати і збагачувати мовлення дітей ; виховувати любов до 
                 рідної мови, прагнення миру і злагоди на землі.

 Обладнання : телевізор, малюнок  дерева, листочки, мікрофон , записи на
                             дошці , О.Данилко " Дидактичні матеріали з української мови"
                             ст.41, Словник синонімів  з української мови для  початко-
                             вих класів, Л.П. Полюга " Словник антонімів ", слайди

Тип уроку : комбінований

Інноваційні технології : " Мікрофон ", " Групова робота ", вправа " Зворотній
                                                 зв'язок "



                                    Хід  уроку
І. Самовизначення до діяльності
 1.  Учитель  посміхається -
      Урок наш починається !
     Будемо мову ми рідну вивчати
     Залюбки і повсякчас.
     А знехтуємо рідне слово -
     Земля не простить нас.
     Тож рівненько всі сідаймо
     Працювати починаймо !
- Покажіть виразом свого обличчя, який у кожного з вас настрій .
- Що ви очікуєте від цього уроку ?             (ТЗН)
Таблиця " Очікування " (слайд 1 )
*Цікавого уроку ;
* Гарних оцінок;
* Чогось нового;
* Нічого ;
* Різних видів роботи ;
* Нецікавого уроку.
- А щоб рідна мова допомогла і підказувала нам вірний шлях до очікуваного результату  на уроці, ми до неї звернемось з невеличким проханням.
  Мово українська, мово наша мила !                 (слайд 2 )
  Дай поміч нам .
  А ми будемо працювати
  Злагоджено  і залюбки!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра " Мікрофон"
- Для чого потрібна людям  мова ? ( щоб розуміти одне одного )
2." Дерево мови " ( на дошці )
- Як кожна родина має родовідне дерево , так і мова має своє дерево.
- Ось дерево , а на ньому нічого немає. Чого не вистачає ?    ( листочків )
- Що ж  нам принесли листочки?  Подивимося?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
 1) 1 листок : Загадка
Хто ти ? Що? Твоє ім'я ?
Іменна моя сім'я.
Знають всіх їх поіменно,
А зовуть сім'ю... ( іменник)
- Отже, кожна гілочка на цьому дереві слугує опорою такої частини мови
 як іменник.
2) 2 листочок - Вправа " Зворотній зв'язок "
- Над чим працювали на минулому уроці ?
- Що ви знаєте про нього ?
- А чи знаєте ви , що більшість слів у нашій мові припадає на іменник. Тому кожне друге  слово в українській мові - це іменник.
3) 3 листочок- Хвилинка каліграфії        (запис на дошці )
 Мир - війна.
 Гармонія, лад, злагода, щастя.
- До якої частини мови належать слова каліграфічної хвилинки ? Доведіть.
- Як називають слова  першої пари ? Що таке антоніми ?
- А слова іншої групи ? Доведіть.
- А чи хотіли б ви щоб у нашому мовленні не звучало страшне слово війна ?
      (виховний момент )
ІV. Оголошення теми і мети уроку   ( слайд 3 ) 
Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати знайомство з іменниками - синонімами, іменниками - антонімами та дізнаємось про багатозначність слів.        
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Знайомство зі словниками
- Діти,ви вже знаєте, що існують різні  види словників .  Є ще спеціальні словники синонімів і антонімів .
  ( показ словників )
 2. Робота з синонімами
  - Пригадаємо , що таке синоніми ?
  - То яку роль грають синоніми - іменники у  мовленні ?
 ( Вони дають можливість найточніше , найвиразніше і найвлучніше
    висловити свою думку )
2.1. Групова робота (отримують завдання на листочках, запис у зошит, після виконання роботи представник кожної групи зачитує синоніми і приклеює листочок на дерево)             
1-ша група : дібрати з довідки синоніми до слів - бажання , базіка ;
2 - га група : дібрати з довідки синоніми до слів - квартира , колір ;
3 - тя група : дібрати з довідки  синоніми до слів - маля , мир ;
4 - та група : дібрати із словника синонімів синоніми до слова - мова, Батьківщина;
2.2. Перевірка виконання групової роботи.
3. Фізкультхвилинка " Посмішка"
 4. Робота з антонімами
 - Крім синонімів , що впливає на мовлення ? ( антоніми )
 - Що таке антоніми ? Доберіть антонім до слова  (радість - сум )
  4.1. Вибіркова робота ( Вправа 104 )
    - Як ви розумієте дане прислів'я ? А яким словом можна замінити слово
      шана ? ( повага)
  - Прочитати прислів'я і вибрати антоніми ( завдання листочка)
    1 пр.- колективно; 2 і 3 пр. - самостійна робота
     - А 1-ша група дітей попрацює зі словником антонімів і доберуть антоніми
      до двох слів - правда ( брехня), спека (холод)                       ( на листочку )
     4.2 . Перевірка ( листочок на дерево )
       - То який ми можемо зробити висновок про роль антонімів в реченнях ,
       прислів'ях ? ( вони допомагають увиразнити мовлення, точно висло-
       вити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому,
       дають можливість яскравіше виразити протилежні явища )
  5. Багатозначність  іменника ( Вправа 88 , ст.41- тренажер)
   5.1. Ознайомлення учнів з текстом вправи
         - Що цікавого дізналися з тексту ? ( що слово океан  має декілька
            значень )
- Як слова стають багатозначними ? ( можна доповнювати існуючі слова
     новими значеннями )
     5.2 . Перегляд слайдів          (слайди до слова океан )
     5.3. Диференційована самостійна робота
         1 в.- Списати текст, давши йому заголовок.
         2 в.- Списати текст і підкреслити різні значення слова  океан.
         3 в. - Скласти власне речення зі словом океан ,ужитому в переносно-
             му значенні.
  5.4. Перевірка - усно діти зачитують заголовки;
    підкреслені слова та ( вибірково зібрати зошити )
- То  як слова стають багатозначними ?
VІ.  Узагальнення й систематизація отриманих знань
 6.1. Робота з карткою ( 7 учнів - 3 і 4 групи )
    №1 - Заміни  виділені слова синонімами.
Колись давним-давно правив польським краєм жорстокий князь.
Пообкладав князь     _________ усі села такими податками , що люди
ледве - ледве  животіли. Та якось  від одного села  загребущому
князю  _________­­­­­­­­­­­________ не принесли данини. Розлютився гріз-
ний князь_________________ і вирішив жорстоко покарати неслухів...
 Слова для довідок : правитель, володар, він , хазяїн.
Яке слово зайве ?___________________________________
№ 2 -  Упиши в прислів'я  іменники-антоніми .
Хто ___________ не бачив , той і _____________ не знає.
________________ довго пам'ятається, а ______________
ще довше .
Слова для довідок : лихо, щастя, добро, горя.


6.2. Робота в групах
1-ша група - Підібрати( із словника антонімів ) антоніми до слів : багатство - ____________,
велетень - _______________________ , осінь - ____________ ,
тиша - _________ .
2 - га група : Замінити словосполучення найбільш влучним іменником -
 синонімом.
Восени падає листя -  ___________________ ;
Сильний дощ - ________________________ ;
Суха трава - ___________________ .
6.3. Перевірка роботи.
VІІ. Домашнє завдання з інструктажем.
Дидактичний матеріал з української мови ст. 42, Вправа 91( 1 в.-1,2,3 реч.,
2 в. - 4,5,6 реч.)
VІІІ. Підсумок уроку
- Розкажіть , з якими групами іменників ми працювали?
- Які слова називаються синонімами ( антонімами , багатозначними )?
- А тепер поміркуйте , чи потрібні такі групи іменників у нашому житті ?
- Для чого вони потрібні ?
- Чи допомогла мова вам на сьогоднішньому уроці ?
- Чи досягли ми очікуваних  результатів ? ( слайд  1 )
Погляньмо на "дерево мови"















  


_________________________________________
ПРИЙОМИ ТА ФОРМИ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ


1. Творчі,тематичні ,індивідуальні завдання - спрямовані на розширення та поглиблення знань.
2. Проблемно- ситуативні завдання ,які формулюються так ,щоб набули характеру морально - етичної чи суспільно - політичної проблеми, яку необхідно розв'язати учням  , користуючись різними мисленевими операціями.
3.Науково - дослідницька діяльність - це шлях ознайомлення учнів з методами наукового пізнання.
4.Індивідуальне навчання - робота з обдарованими дітьми за індивідуальними планами.
5.Профільні класи - специфікою цих класів є цілеспрямований розвиток певного типу обдарованості. Діти вивчають,крім загальнообов'язкових предметів ,ще й ті предмети ,які відповідають обраному профілю.
6. Класи з поглибленим вивченням окремих предметів.

 
                                  
1.Виконання позанавчальних завдань.
2.Відвідування занять гуртка.
3.Участь у масових тематичних заходах:
 - оглядах - конкурсах;
 - зустрічі з людьми, які працюють у сфері інтересів учнів;
 - конкурси,концерти,виставки,спортивні змагання;
 - КВК,"Що?Де?Коли?","Поле чудес";
 - турніри знавців;
 - вікторини;
 - творчі тренінги;
 - участь в олімпіадах (шкільних,районних,обласних,всеукраїнських з різних предметів);
 - мікро викладання (участь замість учителя) з певного предмета

_____________________________________________________

  тема : Як стати толерантним. (ПРАКТИЧНА РОБОТА.) ОБГОВОРЕННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ ПРО ТОЛЕРАНТНІСТЬ                                  ( В. Сухомлинський " Горбатенька дівчинка " )


Мета:
●розкривати суть етичних понять: толерантність,терпимість, повага; формувати вміння обґрунтовувати важливість шанобливого ставлення до інших як передумову успішного спілкування; створити умови для формування терпимості до відмінностей між людьми (індивідуальних, відмінностей за статтю, віком, соціальним станом, національністю, расою, світоглядом);
●розвивати навички соціальної поведінки; виробити принципи толерантної поведінки, вміння працювати у групах; розвивати навички терпимого ставлення до інших людей, націй, культур;
●сприяти виробленню активного неприйняття будь-яких форм дискримінації, вихованню толерантності, гуманізму.
Обладнання: підручник, зошит, ілюстрації, презентація «Толерантність», фломастери, пелюсточки з кольорового паперу,клей, картки.
Толерантність — повага, прийняття і правильне
розуміння багатого різноманіття культур нашого
світу, наших форм самовираження та способів
виявів людської індивідуальності.
Декларація принципів толерантності (1995),
прийнята й підписана в Парижі 185
державами - членами ЮНЕСКО



Ключові поняття: повага, самоповага, толерантність,терпимість, нетерпимість.
Тип уроку: інтегрований.

Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Заходить учитель — треба встати.
Дозволить сісти — тихо сядь.
У школі, у класі не шуми, тільки руку підійми.
Щирість, доброта, старання!
Тож прийміть мої вітання.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

                - Які повинні бути стосунки в родині ?
                - Уявіть таку ситуацію : Ви граєте на комп'ютері в улюблену гру або                дивитеся телевізор.  Саме в цей час комусь із членів сім'ї   знадобилася ваша допомога.
                - Як ви вчините ? Чи зможете ви одразу відмовитися від свого улюбленого заняття?
                          ( відповіді дітей )

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні в нас із вами надзвичайна розмова. Наша розмова буде про толерантність. Дізнаємося, чи важливе шанобливе ставлення до інших для успішного спілкування, спробуємо оцінити власну поведінку з позиції толерантності. Але спершу давайте привітаємось.

Учні об'єднуються в з групи. Кожна група отримала завдання: попередньо дізнатись, як вітаються різні народи світу (японці, європейці, ескімоси).
Група 1 — ви вітаєтесь, як японці (вклоняються);
група 2 — ви вітаєтесь, як європейці (потискають руки).
група 3 — ви вітаєтесь, як ескімоси (труться носами).
Учитель. У такій незвичайній формі привітання ми висловили повагу одне до одного, що є складовою толерантності.
Усі люди різні, неповторні, відрізняються характером, мовою, релігією звичаями, ідеями, кольором шкіри. Щоб таке розмаїте людство жило в мирі, злагоді, потрібно бути толерантними.
- А що ж таке толерантність, як ви думаєте ? ( вислови дітей )

Слайд № 2 ( телевізор)- визначення Толерантність


IV. Засвоєння нових знань

-Як виявляти толерантність у спілкуванні з людьми?

Учитель. Я пропоную вам послухати «Притчу про аксакала».
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом у мирі і злагоді?». Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав із рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі — там 100 разів було написане одне слово.

-Здогадайтесь, яке?

-На аркуші 100 разів було написане слово терпимість!


                        На дошці запис " Терпимість "                          
       -Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною.
Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди у сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні відносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей — різні погляди на життя, працю, кохання, тощо.
- Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Виявляти нетерпимість чи бути толерантним?

Учитель. Давайте ще раз звернемося до значення слова «толерантність».
Слайди №  2; 1
  


 Фізкультхвилинка
Раз ! Два ! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три, чотири - нахилились,
Із струмочка дружно вмились.
П'ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі.
Сім, вісім - в потяг сіли
Ніжками затупотіли.
Дев'ять, десять - відпочили
Й за навчання дружно сіли.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань
1. Робота з підручником ( ст.60 )
 - Допоможіть звірятам вирішити питання
- Прочитайте казку «Чия їжа смачніша».

— Як можна уникнути суперечок?

2.Робота в парах
(Кожна пара становить правило толерантної поведінки (відповідно до ситуації, яку аналізували). Визначає, як уникнути суперечки.)

3 .Гра «Що таке толерантність»
(Учні отримують завдання.)

1. По черзі назвіть те, що відрізняє вас від однокласників.

2. Чим можете допомогти людям, які мають проблеми зі здоров'ям?

Учитель. А чи потрібне у спілкуванні почуття шани, прихильне ставлення, визнання чиїхось заслуг? (Заслуховуються відповіді учнів.)
- Наведіть приклади.

Учитель. Чи можна поважати людину й бути до неї не толерантним? (Відповіді.)

- Що означає поважати інших?

 4.Фізкультхвилинка( музична )
Усміхнись, як сонечко привітно.
Похились, як ця маленька квітка
Ти присядь, пригни малу травичку.
Нахились, помий руки в водичці.

VІ. Закріплення нового матеріалу

1. Гра «Заверши речення»
Учитель. Я пропоную вам обрати стиль поведінки, завершивши речення.
1. Коли я бачу вияви неукраїнської культури, я...
2. Коли мені щось не подобається у традиціях, звичаях інших людей, я...
3. Якщо мені щось не подобається в будь-якій людині, я...
4. Якщо я спілкуюсь з віруючою людиною, віри якої не сприймаю, я...
5. Якщо я не розділяю чиїхось думок, я...
2. Робота з підручником (с. 61)

Учитель. Як ви вважаєте, чим визначається ставлення до інших культур, народів, звичаїв, традицій?

(Це визначається культурою самої людини, це є виміром її моральних цінностей.)

3.Робота в зошиті ( ст.26 -1з. )

Учитель. Ми з вами з’ясували суть етичних понять «толерантність», «терпимість», «повага», «взаємоповага». Тепер спробуємо дати характеристику людині, якій притаманне толерантне ставлення.

4.Робота у групах
(Формуються чотири групи учнів, кожна група отримує картку з різними рисами людини.)

Учитель. Спробуйте вибрати п'ять рис, які, на вашу думку, відповідають людині з толерантним ставленням і запишіть на пелюстку кожну з ознак. У кінці уроку ми використаємо ці пелюстки , зачитавши записані вами ознаки толерантності.
Ознаки толерантності
Картка 1
Поблажливість, зловтіха, егоїзм, конфлікт, доброта, повага, розуміння, миролюбність, безсердечність, співчуття, великодушність, безтактність.
Картка 2
Доброта, сердечність, хвастощі, рівність, грубість, милосердя, зарозумілість, співчуття, прихильність, повага, великодушність.
Картка 3
Миролюбність, безсердечність, прощення, рівність, повага, милосердя, запальність, діалог, роздратування, сердечність, конфлікт, великодушність.
Картка 4
Підтримка, миролюбність, співпраця, рівність, співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, милосердя, великодушність, доброта.

Учитель. Подумайте, а чи всі ми володіємо цими рисами? Чи всі ми можемо спокійно вислухати одне одного? Підтримати у скрутну хвилину, зрозуміти це... (Діти закінчують речення.)

- А чи можемо ми змінити себе? Чи можемо ми виховати у собі ті риси, про які сьогодні говоримо? Як ми можемо це зробити?

5.Обговорення літературних джерел про толерантність.
«Горбатенька дівчинка» В. Сухомлинського( на дошці ілюстрація)

Учитель. Прочитаємо оповідання, вдумаємось, чому воно має такий заголовок.
Запитання
- Який іспит витримали діти?
- Що ви можете зробити для таких людей?
- Чим незнайомка відрізнялась від дітей?

Хвилинка роздумів
Знайдіть в людині її найкращі риси і сторони.( на дошці )
1. Зрозумійте, чому вона так себе поводить, чим відрізняється від вас.
2. Знайдіть в ній те, чого зможете навчитися.
3. Ніколи її не критикуйте і не осуджуйте.
4. Не ставте себе вище неї.
5. Полюбіть в ній себе.

VІІ. Підсумок уроку. Створення " Квітки толерантності "

Вправа для релаксації ( музика , і під музику діти створюють " Квіт-
ку толерантності ")  ( н/д)

- А зараз,за допомогою пелюсток, з ознаками толерантності, які ви написали під час групової роботи, створимо прекрасну квітку толерантності.



Ознаки толерантності

Картка 1(запишіть на пелюстках)
Поблажливість, зловтіха, егоїзм, конфлікт, доброта, повага, розуміння, миролюбність, безсердечність, співчуття, великодушність, безтактність.


Картка 2( запишіть на пелюстках)
Доброта, сердечність, хвастощі, рівність, грубість, милосердя, зарозумілість, співчуття, прихильність, повага, великодушність.

Картка 3( запишіть на пелюстках )

Миролюбність, безсердечність, прощення, рівність, повага, милосердя, запальність, діалог, роздратування, сердечність, конфлікт, великодушність.


Картка 4( запишіть на пелюстках )

Підтримка, миролюбність, співпраця, рівність, співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, милосердя, великодушність, доброта.


_________________________

Тепло татусевих долонь

Родинне свято для учнів початкових класів.
Напередодні свята кожна дитина готує розповідь про свого тата. Діти розпитують у мами, у бабусі, дідуся та родичів про те, яким він був у дитинстві, що любив, в які ігри грався, чим захоплювався— це буде сюрпризом для кожного тата. А також хлопчики і дівчатка для своїх татусів готують подарунки: малюнки, аплікації та інше. Зала, де відбуватиметься свято, гарно прибрана кульками, прапорцями, сердечками, дитячими малюнками на тему «Мій тато». Родини сидітимуть за окремими столиками, на яких серветки, квіти.


Кліп " Пісня про тата " (много песен...)( проектор)
Вчитель: Ми зібралися на родинний захід, який присвячуємо дорогим людям — нашим татусям. Як і без мами, без тата не може з’явитись у світі людина, без тата дуже важко, без тата не може бути повноцінної сім’ї, а діти будуть обділені любов’ю і ласкою. Свято мами є, а от свята тата ще не ввели у наш святковий календар. Але діти так люблять своїх татусів, що дуже хочуть висловити палку і щиру любов дорогим людям, бо знають, що тато в сім’ї — головний, він забезпечує її матеріально, створює той моральний клімат доброти і сердечності, дисципліни і вимогливості, працьовитості, миру та злагоди. Отож, починаємо свято, яке ми назвали «Тепло татусевих долонь».

Представлення членів жюрі
____________________________________________________
____________________________________________________
Учасники - татусі від кожного класу:
2-а кл.                                                                                                  ;       
2-б кл.                                                                                                 ;                                      
2-в кл.                                                                                                 ;
 3-а кл.                                                                                                ;
3-б кл.                                                                                               ;
3-в кл.                                                                                              ;
4-а кл.                                                                                              ;
  4-б кл.                                                                                              .

Вчитель:
Кожен учасник прийшов на свято зі своєю родиною. Давайте гучними оплесками привітаємо  їх.

( діти виходять на сцену і декламують вірші )
1 учень
Я з’явився на світ із любові та мрії.
Із щасливих татусевих й маминих снів.
Ще були в тата й мами високі надії.
Як же мама зраділа! Як тато зрадів!


2 учень
Народилось дитятко, маленька кровинка,
Що від тата і мами життя поведе.
Ще безпомічна, крихітна їхня дитинка,
Але виросте скоро, час швидко іде.


3 учень
От ми вже й підросли. Ходим в школу щоднини.
Любим дуже книжки, ігри різні, свята.
Але дуже важливо ще те для дитини,
Коли тато є й мама, родина свята.


4 учениця
Тоді легко і просто, завжди є порада,
Є підтримка і ласка, любов, доброта.
Пригорнутись до тата і мами я рада,
І тоді найскладніша проблема — проста!



5 учень
Тато мій дуже гарний, сміливий і дужий,
Він уміє, напевно, все в світі робить!
Я люблю свого таточка рідного дуже!
Ну, та як же мені татуся не любить?


6 учень
Тато завжди зі мною, мені він читає,
Водить в поле ранкове стрічати зорю.
І в футбол разом з нашими хлопцями грає.
І, звичайно, за все це я тата люблю.


7 учень
А зі мною татусь мій частенько майструє,
Я від нього майстерності радісно вчусь.
І завжди він щось робить: пиляє, будує,
Я роботи ніякої теж не боюсь!

8 учень
Самостійними бути нас тато навчає.
Бути мудрими, добрими тато нас вчить.
Бо життя непростим дуже часто буває,
А тому треба вчитися в світі цім жить.


Вчитель: " Батькам "- так називається пісня, яку
 виконують учні 2-а класу
Вчитель:  Нехай кожен учень про свого тата розповість найцікавіше те, що з ним у дитинстві траплялось. А наші батьки доповнять нас. Вони також були такими, як ми — малими і допитливими.
Діти розповідають про цікаві моменти з дитячих років свого тата, а батьки доповнюють їх.
 (Номер худ. самодіяльності від 2-Б кл______________________________)
Вчитель: Коли ми повернулись у дитинство наших батьків, то, мабуть, цікаво буде провести ігри та конкурси, щоб показати своє вміння і спритність.
Прошу членів жюрі включатися у роботу.

Гра - змагання " Футбол ".
 Можна ще подивитись, як батьки вміють грати у футбол. Два учасники будуть змагатися між собою. До кожної ноги учасника гри прив’язані повітряні кульки. Без допомоги рук обидва учасники одночасно приступають до гри: їм треба знищити кульки противника, зберігаючи свої. Переможе той, у кого хоч одна кулька залишиться цілою.


 Учень3-В кл.:  Приємно, коли у домі жарти, радість, сміх, тоді всі щасливі, там легко живеться, і будь-яка робота виконується залюбки. Я зі своїм татом люблю бути разом, ми зовсім небагато розмовляємо, але мені здається, що ми один одного розуміємо, коли і мовчимо. Часом, він може гумореску розповісти, та я теж люблю гуморески, хочете послухати?
(гумореска "____________________________" у виконанні ___________________________________)
Вчитель. А тепер конкурс " Біленьке має талант "
Кожен з учасників вразить нас своїм талантом.
(батьки можуть запросити представників родини для участі у даному конкурсі)

Жюрі підводить підсумок по даному конкурсу, а учні 3-А кл. для всіх підготували танець.

( Номер худ.самод. від учнів 3-А кл.)

Слово жюрі

Вчитель: «Де є мама й тато, там і хата багата», — каже народна мудрість, бо в тій родині тато дбає про добробут сім’ї, старається її матеріально забезпечити, налагодити у сім’ї дисципліну, привчає дітей до роботи, а мама створює затишок і порядок у домі, там радісно і добре живеться, спільно вирішуються всі проблеми. І коли тато довго на роботі, діти чекають його, стараються все зробити, щоб татові було добре. А чи все вміють ваші татусі ? Давайте , дітки, заспіваємо про це пісню.

(Пісня " Тато може все ,що завгодно" у виконанні дітей 2 - 4 класів )
Вчитель: Але від повсякденної праці наших батьків, від їхньої відваги і мужності, сили і розуму наша Вітчизна набирається сили, добра, упевненості у завтрашньому дні. І житимемо ми у ній у мирі щасливо, тому що батьки відстоюють і захищають нашу країну, вони турбуються за її завтрашній день, своєю працею примножують її багатства. А ви, діти, підростете і теж трудитиметесь на благо Вітчизни і людей, які тут живуть, а треба буде, то кожен стане на її захист, щоб зберегти волю і незалежність, бо ми всі любимо безмежно свою Батьківщину, батьківську землю, яка дісталася нам у спадок від наших пращурів, які так само любили і захищали свою милу Україну, трудились, не покладаючи рук, щоб вона була квітучою і щасливою, вільною і незалежною.

Деякі батьки учнів 2-4 класів зараз знаходяться в АТО і захищають наше життя не шкодуючи свого. Це татусі: _____________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________

Кліп" Дай  Боже сили нашим солдатам ! " (проектор)

Учень
Від батька — слово Батьківщина,
Вітчизна — від отця.
Вона для кожного — єдина
І рідна до кінця!


Учень
Все це батьки для нас зробили,
Щоб в радості жили.
І щоб до школи ми ходили,
І мріяти могли.


Учениця
Любов несімо у серденьку,
Бо ми вже чималі.
За все вклонімося низенько
Батькам аж до землі.                                                                                                                                                                                                                                                    


Учитель : Давайте всі встанемо і низько вклонимося нашим захисникам.
Хай Господь оберігає їх ! І хай повертаються живими у свої сім'ї . І буде мир на всій Землі !

Пісня у виконанні учнів 4 - А кл. " Аист на крыше "

Вчитель:  Не будемо сумувати, бо все буде добре, і ми на святі. А свято — це завжди радість, сміх і веселощі. То ж нумо пограємось і посміємося, бо сміх — це здоров’я!
 Гра - змагання " Ромашка"
Пограймося у ромашку, як колись усі ворожили, пам’ятаєте? «Любить — не любить». А на нашій ромашці є багато пелюсточок,на кожній написана цифра вашого завдання. От кожну пелюсточку буде зривати один тато, а на допомогу собі він покличе свою дружину або свою дитину і виконуватиме те завдання, яке на пелюсточці написане. До квіточки підходять по черзі.
(Підходить тато і зриває пелюсточку. Зачитує своє завдання, а потім виконує його разом зі своєю дружиною. Жюрі оцінює якість виконання завдання).
·         1 завдання. Одночасно одягнути фартушок і косинку, і почистити картоплину. Хто перший ?
·         2 завдання. Одночасно почати переносити у ложці по одному 5 тенісних кульок з одного стільця на інший, який стоїть на віддалі десяти кроків. Треба, щоб кульки не падали з ложки. Хто швидше всі перенесе, той і переміг.
·         3 завдання. Зробити десять кроків і на кожен крок назвати ім’я дівчини або хлопця без затримки.
·         4 завдання.  Хто швидше  висмокче сік з пляшки, той переміг.

·         5 завдання. Учасникам зав’язують очі і вони повинні перенести свої  шашки з одного стільця на інший, причому, не на чужий стілець, а на свій. Хто швидше і правильно перенесе, той переможець.
·         6 завдання. З аркуша паперу зробити літак і дати йому назву, підписавши його . Запустити до жюрі.
·         7 завдання. Зав’язати кілька вузликів на мотузці, хто більше?
·         8 завдання. Зав'язати на собі краватку.
·         9 завдання. Знайди свою дитину із зав'язаними очима.

      Гра  - змагання" Чи вмієте ви читати ? "
І ще одна дуже весела гра для  татусів. Батьки стають один до одного обличчям і беруться міцно за лікті. Їм на спини пришпилюють чоловічі імена (Тарас, Олекса,Харитон,Назар , Арсен,Борислав, Георгій, Матвій). Кожен учасник повинен заглянути іншому за спину, не випускаючи суперника з рук, і прочитати його ім’я.

Вчитель: Що ж, цікаво і весело сьогодні на нашому святі. Батьки впевнились у тому, що їх дуже люблять діти і хочуть зробити життя своїх татусів цікавішим і радісним. Бо ж не хлібом єдиним живе людина. Для повного щастя треба радості і впевненості у тому, що тебе дуже люблять рідні діти, дружина і всі навколо, що ти всім потрібен і без тебе не було б цього нічого. Тому, мабуть, саме час разом поспівати улюблених  пісень, бо ж наш народ без пісні не може жити, у пісні його душа і все його життя.                
Слово жюрі за результатами  змагань
Учень
Татусю, ти такий красивий!
Я щиро так тебе люблю,
Тобі я неба прихилю,
Щоб ти здоровий був, щасливий!

Учениця
Нестиму в серденьку довіку
Тепло татусевих долонь,
Любові чистої вогонь,
І щастя , й радості без ліку!


Учень
Бо з татом новий день встає
І починається робота,
Та за усю сім’ю турбота,
І з татом спокій в домі є.


Учениця
І впевненість в прийдешнім дні,
Бо тато за усіх нас дбає,
І лихо дім наш обминає,
Ми з татом — в світі не одні!


(Номер худ. самодіяльності від учнів 4-Б класу "_танець________________________" )

Вчитель: Ось і завершилось наше свято для татусів. Діти розповіли про свою любов до вас, про розуміння того, яку роль у сім’ї відіграє тато. І ви сьогодні відчули, як вас люблять, як стараються зробити для вас усе, щоб вам легше жилось у цьому суворому світі. Щастя вам і здоров’я, усяких гараздів та удачі, світлої радості кожного дня!
Слово жюрі  : підведення підсумків
Привітання учасників змагань . Вручення призів .


Посилання на матеріали "Родинне свято"




Комментариев нет:

Отправить комментарий